• 01.jpg
  • 02.jpg
  • 03.jpg
  • 04.jpg
  • 05.jpg
  • 06.jpg
  • 07.jpg
  • 08.jpg
  • 09.jpg
  • 10.jpg
  • 11.jpg
  • 12.jpg
  • 13.jpg
  • 14.jpg
  • 15.jpg
  • 16.jpg
  • 17.jpg
  • 18.jpg
  • 19.jpg
  • 20.jpg
  • 21.jpg
  • 22.jpg
  • 23.jpg
  • 24.jpg
  • 25.jpg
  • 26.jpg

Kalendarz wydarzeń

Grand Prix Amatorów na Szosie – Rowerem przez Polskę - Rajd V
Sobota, 03 Czerwiec 2023, 08:20
Odsłon : 1238

Grafika promująca Grand Prix Amatorow na Szosie 2023

 

Baza rajdu: Hala Widowisko-Sportowa MOSiR, ul. Świętokrzyska 11

Dystans Podróżniczy: Start g. 8:30 (rejestracja 8:00-8:20)

Dystans Sportowy i Rekreacyjny: Start g. 11 (rejestracja 9:10-10:30)

 

W naszej rowerowej podróży przez Polskę czas na etap świętokrzyski i kolejnego debiutanta – Gospodarzem rajdu zupełnie po raz pierwszy będzie bowiem Miasto Ostrowiec Świętokrzyski! Co więcej – na odpoczynek i poczęstunek w ramach bufetu zapraszają Miasto i Gmina Iwaniska, a wydarzenie swoim Honorowym Patronatem objął Marszałek Województwa Świętokrzyskiego :)

Podczas tego etapu – bez względu na wybrany dystans – czeka Was absolutnie piękna i urozmaicona runda, za którą najbardziej podziękują Wam oczy, serduszko i prawdopodobnie jeszcze nogi ;) Nie planujemy tu co prawda jakichś nadzwyczajnych trudności, ale niewątpliwie będzie gdzie przyspieszyć oddech. Trasę postrzegamy jako „wszechstronną i zróżnicowaną” – czyli wszystkiego będzie dość, a niczego w nadmiarze. Na dodatek kilka z czekających na Was odcinków i atrakcji pojawiało się już w poprzednich edycjach – ale przy bazie w Ostrowcu Świętokrzyskim zostały ułożone w zupełnie nowej, jeszcze ciekawszej konfiguracji!

Będą więc kolorowe pola w Gromadzicach, Sadowiu i Łężycach, płynące wartko leśne velostrady między Bogorią a Rakowem, a także lisy i jelenie z Pasma Jeleniowskiego – nie będzie za to śniegu w Śnieżkowicach ;). Na trasie ponownie pojawi się też monumentalny Zamek Krzyżtopór (tym razem zdobywany od strony północnej), a finisz sportowej rywalizacji planujemy urządzić na lekko zaskakującym podjeździe do Bukowia, z którego do bazy w Ostrowcu Świętokrzyskim skierujemy się wyjątkowej urody wąwozem Udziców.

Najwięcej widokowych wrażeń z pewnością przyniesie dystans Podróżniczy, do którego szczerze zachęcamy wszystkich czujących się na siłach podołać takiemu wyzwaniu (nie jest ono może nadzwyczaj wyczerpujące – ale ślad w nogach i w pamięci na pewno zostawi!). Dodatkowych smaczków przybędzie bowiem poczynając od łagodnie falujących granic Cisowsko-Orłowińskiego Parku Krajobrazowego, przez nieobowiązkowe* podjazdy „wokół Świńskiego Ryja” na Sędek czy Bardo, aż po Alpe di Stara Zbelutka ;) Na deser po drugim bufecie pojawi się jeszcze smakowity przejazd gęstą knieją na Wszachów – a wszystko to zamknie się magiczną liczbą 200 km. [*Dla Podróżników niekoniecznie zainteresowanych przejechaniem dystansu 200km przygotujemy też wersję skróconą o 25 km i 350m pionu, pozbawioną m.in. „pętli wokół Świńskiego Ryja”. W przypadku skorzystania z krótszej wersji – dla ujednolicenia sportowego aspektu zabawy – do czasu na mecie doliczymy 75 min.]


Przechodząc do kwestii stricte rowerowych – przewidujemy wytyczenie 3 tras o różnej długości:

=> Sportowa (PRO, 122 km / 1.350m przewyższenia)

=> Podróżnicza (GT, 200 km / 2.200m przewyższenia – lub 175 km / 1.850m przewyższenia*)

=> Rekreacyjna (MINI, 86 km / 950m przewyższenia)

 

UWAGA! 

=> Najkrótszy dystans przeznaczony jest dla mniej wprawionych rowerzystów oraz tych podchodzących do zabawy czysto rekreacyjnie – nie prowadzimy tu sportowej rywalizacji ani nie wyróżniamy żadnych kategorii. Amatorów szybszej jazdy zapraszamy na dystans sportowy lub ewentualnie podróżniczy!

=> Pliki GPX ze śladem trasy przesyłamy zarejestrowanym Uczestnikom przeważnie we czwartek przed rajdem.

=> Trasy Sportowa i Rekreacyjna są znakowane strzałkami na asfalcie – Podróżnicza wymaga częściowo samodzielnej nawigacji.


A po rajdzie zapraszamy wszystkich Uczestników po okolicznościowe medale, na pyszną porcję ryżu podanego z sosem ragu (mięsnym lub warzywnym), na dekorację i wręczenie nagród w przeróżnych klasyfikacjach, a także do kuluarowych rozmów oraz do „frajdownego sklepiku”, w którym będą dostępne elementy naszej odzieżowej kolekcji – stroje kolarskie, czapeczki, buffy, rękawki, ochraniacze na buty, ręczniki, skarpetki, t-shirty, kubeczki, bidony… ;)


Dla Uczestników przewidziane są atrakcyjne nagrody i upominki, m.in.:

Nagrodami głównymi w edycji 2023 są 3 wspaniałe wyjazdy kolarskie z wiodącym na polskim rynku organizatorem takich wypraw, czyli z doświadczonym i niezwykle pomysłowym MJProTour. Dodatkowo – na hasło „RajdyDlaFrajdy” – wszystkim chętnym przeżyć niezapomnianą przygodę przysługuje 5% zniżki!

!! NAGRODY I UPOMINKI wręczamy w różnych kategoriach – NIE TYLKO DLA NAJSZYBSZYCH !! :)


Co warto wiedzieć / na co zwrócić szczególną uwagę:

⇒ numery startowe montujemy w sposób widoczny z przodu na kierownicy (najlepiej przed linkami) – nie obcinamy ich, nie zaginamy, nie chowamy do kieszeni, na sztycę podsiodłową, na bok widelca, ani na później. Otrzymane trytytki można łączyć, przeplatać, docinać – choć w 97,5% przypadków wystarczą dwie zwykłe :)

⇒ do porannej rejestracji zgłaszamy się każdorazowo – jeśli ktoś ma już numer z poprzedniego dnia czy rajdu, to nie odbiera pakietu, tylko „melduje się” w celu odznaczenia na liście startowej;

⇒ rajd rozgrywany jest w warunkach otwartego ruchu drogowego – Uczestników obowiązują przepisy kodeksu drogowego i w żaden sposób nie są uprzywilejowani względem pozostałych użytkowników dróg. W szczególności zabrania się jazdy „całą szerokością” – w kolumnie jedziemy w parach lub pojedynczo, ponadto wzajemnie pilnujemy dyscypliny w grupie i nie utrudniamy życia innym. Jako Organizatorzy na trasie asystujemy i pomagamy, ale jednocześnie wykluczamy łamiących przepisy czy stwarzających zagrożenie.

⇒ w miastach/miasteczkach, przy skrzyżowaniach czy przejściach dla pieszych oraz w pozostałych „ruchliwych” miejscach ZWALNIAMY, wzajemnie sobie POMAGAMY i dbamy o BEZPIECZNY PRZEJAZD – unikamy ewentualnych zagrożeń, nagłych manewrów i niepotrzebnej nerwowości (nie gonimy też i nie uciekamy);

⇒ podczas rajdu priorytetem nie jest sportowa rywalizacja, ale FRAJDOWNA ATMOSFERA i BEZPIECZEŃSTWO. Prosimy mieć na względzie, że „Szybkościowy” wcale nie są ani najliczniejszą, ani najważniejszą grupą Uczestników. Jednocześnie – nikogo za koła trzymać nie będziemy, ale apelujemy o rozsądek i zachowanie adekwatne do formuły wydarzenia. Trasa liczy dobrze ponad 100 km, a długimi odcinkami jest bezpiecznie i niekolizyjnie – kto ma ochotę, to właśnie wtedy może się „pościgać” :)

⇒ ogólnie trasa jest dość wymagająca i mocno interwałowa – ma charakter pagórkowaty, a na całym dystansie nie brakuje podjazdów i zjazdów (zarówno krótkich jak i nieco dłuższych, a przy tym miejscami całkiem stromych). Również od strony technicznej warto mieć się na baczności – co do zasady jest kręto (czasami bardzo i ostro!), bywa też wąsko. Ponadto radzimy zwracać uwagę na znaki drogowe, bo np. ograniczenia prędkości do 30-40 km/h często mają swoje uzasadnienie!

⇒ nawierzchnia: asfaltowa, w większości bardzo dobra. Odcinków o pogorszonej nawierzchni jest niewiele – a dłuższych nie ma wcale. Oczywiście pojedyncze dziury, krótkotrwałe nierówności czy choćby przejazdy przez tory albo progi zwalniające kilka razy się pojawią, więc mimo wszystko warto jechać czujnie – a na zjazdach i w zakrętach uważać także na żwir czy osady z pól!

⇒ natężenie ruchu: ogólnie niewielkie, a nawet znikome – na trasie powinien panować przyjemny spokój :) Jednocześnie zwracamy uwagę, że trasa w kilku miejscach przecina ruchliwe drogi krajowe czy wojewódzkie – prosimy zachować ostrożność!

⇒ ostrożność oczywiście należy zachowywać cały czas, zwłaszcza w stosunku do współuczestników, innych rowerzystów, pieszych, mieszkańców, pojazdów rolniczych oraz… weekendowych kierowców!!;

⇒ uwagę zachowujemy również wtedy, gdy mamy pierwszeństwo – mimo bojowego nastawienia i adrenaliny, zawsze warto stosować zasadę ograniczonego zaufania!

⇒ NIE ŚMIECIMY!! Co wyjechało w kieszonce – po zjedzeniu też się do niej zmieści :) Wszelkie opakowania i odpadki można wyrzucić na bufecie, a potem na mecie; Konsekwencją wyrzucania śmieci w czasie jazdy będą kary opisane w zasadach punktacji, z dyskwalifikacją włącznie;

⇒ zatrzymanie się na bufecie jest OBOWIĄZKOWE, a odjazd następuje z zachowaniem kolejności przyjazdu. Tym razem na mały poczęstunek zapraszamy wraz z Miastem i Gminą Iwaniska – po 77 km trasy PRO, 41 km trasy MINI i 143 km trasy GT (tu wcześniej będzie jeszcze pit-stop w Szumsku, w okolicy rozjazdu tras, tj. po 62 km). Postój będzie przy Rynku – następnie dystanse PRO i GT robią nawrotkę, a MINI podąża za PRO.

⇒ droga na przysłowiową „kreskę” wiedzie tym razem pod górkę. Podjazd liczy 2km przy średnio 4% nachylenia, ale jest odrobinę nietypowy, bo pierwsze 200m jest strome i dochodzi nawet do 15%. Następnie stopniowo się wypłaszcza – i dopiero ostatnie 300-400m znów podbija w okolice 5-7% (kreska przy skrzyżowaniu / pętli autobusowej).

W szerszym ujęciu dojazd wygląda następująco: W Śnieżkowicach niespełna 9km przed kreską przecinamy drogę wojewódzką i lekko wjeżdżamy na płaskowyż. Potem następuje zjazd – z początku łagodny, z czasem nabiera dynamiki. Na końcu zjazdu – zaraz po wjeździe do Kunowa – odbijamy BARDZO ostro w prawo (uwaga ciasno!) – następuje wypłaszczenie, lekko w prawo po głównej – i dzida w górę! :)

Z kolei po finiszu czeka Was 9km dojazdu do bazy w Ostrowcu Świętokrzyskim. Pierwszy kilometr jest płaski, a drugi – to zjazd przepięknym wąwozem Udziców. Zjeżdżać prosimy ostrożnie i wolniutko, bo jest tak stromo, że w razie potrzeby trudno wyhamować (jest też ciasno, a na jezdni mogą zalegać gałęzie czy glina). Przy okazji można za to pozachwycać się tą wyjątkową przeprawą :)

⇒ dekoracja rozpocznie się ok. 75 minut od przyjazdu do bazy pierwszych zawodników, czyli pewnie ok. 16-ej. Można więc spokojnie pokibicować koleżankom i kolegom, a na miejscu zjeść posiłek czy też nieco się odświeżyć pod prysznicem.

⇒ potencjalne niebezpieczeństwa:

  1. Ogólnie drogi są w bardzo dobrym stanie, natomiast bywają bardzo kręte i ciasne. Z kolei na zakrętach zdarza się żwir, nieoczekiwana dziura, a czasem też auto z przeciwka – zwłaszcza przy wyższych prędkościach prosimy uważać!;
  2. Ze względu na charakter trasy będzie pewnie dużo przyspieszania i hamowania – zachowujcie odstępy, żeby na siebie nie wpadać!
  3. „Ciasno / kręto / stromo” swoje apogeum osiąga w wąwozie Udziców, czyli 1 km po finiszu – powoli!!


⇒ krótki wyciąg z regulaminu:

1) lemondki i kierownice czasowe w grupie Szybkościowców są NIEDOZWOLONE;

2) ze wsparcia czy pomocy można korzystać tylko pod warunkiem zatrzymania się – asysta samochodów w trakcie jazdy jest NIEDOZWOLONA. Poza tym – ewentualnymi autami towarzyszącymi psujecie sobie zdjęcia!

3) jeździmy Fair Play – nie łamiemy przepisów drogowych, nie uciekamy z bufetu przed innymi, nie wykorzystujemy przypadkowych sytuacji do stworzenia sobie przewagi, a jeśli jedziemy po premiowane miejsce – nie „podpinamy” się do nie-swojej grupy (np. Podróżnicy w razie dogonienia przez Szybkościowców czy Zapaleńcy przez Podróżników).

4) w przypadku skrócenia trasy lub zmiany dystansu w trakcie rajdu – prosimy o informację na finiszu lub na mecie.

I jeszcze na koniec: wozimy pompkę i dętkę (lub łatki) – chyba, że oprócz rowerowych lubimy też piesze wycieczki ;)


Przebieg trasy należy znać – przynajmniej orientacyjnie. W szczegółowej nawigacji pomocne powinny okazać się ślady tras udostępnione w formacie GPX, ewentualnie mapy i kilometrówka. Trasy w większości będą też oznakowane strzałkami na asfalcie (za wyjątkiem części Podróżniczej).

Rozjazd tras przy Zamku Krzyżtopór oznakowany jest symbolami: PRO (sportowa) oraz MINI (rekreacyjna).

Podróżnicy (GT) pokonują trasę w oparciu o wskazania nawigacji, a na swoją pętlę odbijają w Szumsku (i mają pit-stop) oraz jeszcze na chwilę po bufecie w Iwaniskach (nie skręcają „jak wszyscy” na Baćkowice, tylko kilkaset metrów dalej na Podzaldów).


Gdzie nie oznaczono inaczej – pomimo skrzyżowań, zakrętów, etc. – POZOSTAJEMY NA DRODZE GŁÓWNEJ!!

Miejsce Powiat Ostrowiecki